Над каква дневна доза кофеин не е добре да преминаваме?

Вече има много изследвания, които демонстрират ефектите на кофеина върху човешкия организъм, дори за влиянието му върху някои спортни постижения. Но какво представлява кофеинът и как въздейства на хората?

Спортната диетоложка д-р Каролина Рагунети разказва за неговите предимства, недостатъци и най-подходящите дозировки.

Кофеинът е стимулант на централната нервна система. Основното му действие е да блокира аденозиновите рецептори – това води до по-висок сърдечен ритъм и кръвно налягане, усилена активност на нашите неврони (предизвиква по-голяма бдителност) и повишено разграждане на мазнини от мастната тъкан. Това е важно за повишаване на когнитивната ефективност както в менталните, умствени дейности, така и във физическата, спортна активност и съчетаването й с когнитивни изисквания.

Още: 5 признака, че пиете твърде много кафе

Тъй като увеличава разграждането на мазнините, кофеинът спомага за производството на енергия в мускулите, спестявайки въглехидрати. По този начин той има важна роля за физическите постижения и е доказано, че забавя настъпването на умората.

Кофеин и отслабване

За още любопитни и полезни статии – очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!

Когато кажем, че кофеинът увеличава разграждането на мазнините в мастната тъкан, мнозина стигат до извода, че той помага за загуба на тегло и въобще в процеса на отслабване. Въпреки това, не бива да забравяме, че за да отслабнем, трябва не просто и не само да разграждаме мазнините в мастната тъкан – но и да ги изгаряме, като ги използваме за източник на енергия.

За съжаление, тъй като това не е пряка последица при консумирането на кофеин, не може да се каже, че той е ефективен за отслабване; поради простата причина, че не увеличава значително разхода на енергия. Независимо от това, оказва голям ефект за подобряване на спортните постижения. Проучванията показват ползите от добавките с кофеин в различни спортове, включително спортове за издръжливост – бягане, воден маратон, колоездене, триатлон; в колективните спортове – футбол, баскетбол, волейбол, хандбал и др.; в силовите дисциплини. С други думи, практикуващите почти всички физически дейност ще имат полза от кофеина.

Още: Колко кофеин има в различните видове кафе

Усвояване на кофеина

Кофеинът се абсорбира сравнително бързо от нашия храносмилателен тракт. От 15 до 45 минути след консумацията на кафе нивата му започват да се повишават, достигайки пикова концентрация след 1 час. Кофеинът се метаболизира от черния дроб и се отделя от бъбреците 3 до 6 часа след консумирането му. Следователно, за да се възползвате от неговите предимства, перфектният вариант е да го консумирате 1 час преди физическа дейност.

Тъй като отнема от 3 до 6 часа, за да бъде напълно изведен от организма, препоръката е да не го консумирате вечер след 18 ч., тъй като може да наруши съня ви.

Кофеин и дози

Препоръчителните дневни дози варират от 3 до 6 мг кофеин на 1 кг телесно тегло. Това означава, че човек с тегло 60 кг може да пие на ден кафе със съдържание на кофеин от 180 до 360 мг.

Още: Как да направим каймак на кафето

Някои хора казват, че тези, които имат навика да пият много кафета и следователно да приемат много кофеин през целия ден, ще се нуждаят от по-големи дози, за да се възползват от неговите качества и предимства. Това обаче все още е под въпрос в специализираната литература и по проблема се водят доста активни спорове. Засега определено е най-добре да се придържаме в границите на посочените препоръчителни дозировки.

Кофеин и противопоказания

Хората с наличие или дори само със съмнения за сърдечни усложнения като аритмии, високо кръвно налягане, инсулт и други сърдечно-съдови проблеми определено и категорично трябва да избягват кафето. При гастрит и други стомашни раздразнения също не се препоръчва употребата му.

Внимание! Статията е само за информация. Не се самолекувайте, а по въпросите в нея се обръщайте към медик-диетолог!

Още: Колко най-малко кофеин има в едно кафе

Източник: Carolinaragugnetti

Източник: Actualno.com