Митове и истини: Прави ли ни кафето зависими?

Една чаша за събуждане сутрин, на кафе с колеги или приятели по-късно през деня: кафето отпуска, зарежда с енергия и е повод за социални контакти. Накратко – то е неразделна част от живота на много хора. “Кафето определено може да предизвика пристрастяване”, казва Карстен Шлее, токсиколог и автор на книгата “Истината за нашите наркотици”.

Много проучвания стигат до същото заключение, поради което нарушенията, предизвикани от висока консумация на кофеин (Caffeine use disorder), вече са призната медицинска диагноза. Възможно е през следващите години консумацията да намалее, тъй като климатичните промени застрашават производството и реколтата от кафе и карат цените да растат. Все още обаче тенденцията е в обратна посока: през 2023 г. в Люксембург са консумирали най-много кафе – по 8,5 кг на човек, в Германия – по 4,8 килограма, а в Бразилия – по 4,5 килограма годишно.

Какво съдържа кафето?

Още: Лекар: По колко кафе можем да пием на ден според теглото си

Кафето е сложна смес от повече от 1000 различни съставки. Те включват полифеноли, които се съдържат в растенията като оцветители или ароматизатори, витамин В2 и магнезий.

За още любопитни и полезни статии – очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!

Но това, което прави кафето толкова популярно като напитка, е друга съставка: кофеинът. Кофеинът е естествено вещество, което се съдържа в кафеените и какаовите зърна и в някои чаени листа. Енергийните напитки също съдържат кофеин.

Как действа кофеинът в организма?

Между 15 и 30 минути след първата глътка кафе кофеинът стига до мозъка. “Там той блокира аденозиновите рецептори и замества аденозина. А именно аденозинът ни кара да се чувстваме уморени и отпаднали”, обяснява експертът. С други думи: ако пиете кафе, оставате будни. Кафето стимулира кръвното налягане и ни прави по-дейни и работоспособни”, казва още Шлее за положителния ефект от консумацията на кафе.

Още: Кафе срещу матча: Кое има повече кофеин?

Кога настъпва пристрастяване към кафето?

Кофеинът е най-често употребяваният психоактивен наркотик в света, според обзор в списание „Psychopharmacology“. Подобно на много психоактивни вещества, кофеинът стимулира освобождаването на допамин. Допаминът има положителен стимулиращ ефект върху организма и затова е известен още като хормон на щастието.

Това има и физически последици: “Ако пиете много кафе, но не следват нови и нови дози, може да се появят симптоми на кофеинова абстиненция, сред които са чувство за умора и раздразнителност. Други белези са:

– главоболие

Още: Какво се случва с тялото, ако спрем да пием кафе

– затруднена концентрация

– отпадналост

– неудовлетвореност

“Приятното отпускащо усещане при пиенето на първата чаша кафе сутрин идва и от факта, че облекчаваме симптомите на абстиненция”, казва Шлее.

Още: Цените на какаото и кафето достигнаха рекордни стойности… и това не е краят

Здравословно ли е кафето?

Въпреки че кофеинът в кафето може да предизвиква пристрастяване, умерената консумация на напитката не вреди на здрави хора. “Отровата зависи от дозата”, казва в тази връзка токсикологът Шлее.

Европейският орган за безопасност на храните препоръчва дневен прием на не повече от 400 милиграма кофеин. Това са около две до пет чаши, в зависимост от големината им. Бременните жени не трябва да превишават 200 милиграма кофеин на ден. Ако консумацията на кафе се движи в тези граници, тя е полезна за здравето: кафето намалява риска от диабет тип 2, от сърдечни заболявания, рак на черния дроб и матката, от Паркинсон и депресии.

Признаци за абстиненция

Всеки, който реагира на абстиненцията от кафе със симптоми като треперене, изпотяване или депресивни настроения, може да страда от кофеинова зависимост. Тъй като пристрастяването към кофеина дълго време не е било признато като зависимост, засегнатите често не биват вземани на сериозно.

Карстен Шлеe препоръчва на хората, които пият кафе в по-големи количества от препоръчителната дневна доза, бавно да намалят приема на кафе. “Кофеинът е един от най-безвредните наркотици.” Пълното въздържание в случая обаче нито е необходимо, нито е полезно, тъй като може да предизвика обратния ефект и бързо да се върнете към обичайните дози прием на кофеин“, съветва експертът.

 

Източник: Дойче веле

Източник: Actualno.com